مشاور دیجیتال مارکتینگ

مشاور دیجیتال مارکتینگ فردی متخصص در حوزه دیجیتال مارکتینگ می باشد

مشاور دیجیتال مارکتینگ

مشاور دیجیتال مارکتینگ فردی متخصص در حوزه دیجیتال مارکتینگ می باشد

مشاور دیجیتال مارکتینگ با استفاده از دانش و تجارت خود، به کسب و کار ها کمک می کند تا بتوانند بازارایابی دیجیتال انجام دهند و کسب و کار ان ها را رونق می بخشد.

۱ مطلب در فروردين ۱۴۰۰ ثبت شده است

ساخت پادکست | آموزش کامل و رایگان، از صفر تا صد

يكشنبه, ۸ فروردين ۱۴۰۰، ۰۴:۱۹ ب.ظ

تولید محتوا در شکل‌های مختلفی انجام می‌گیرد و تولیدکنندگان محتوا امروزه انتخاب‌های زیادی همچون ایجاد وب‌سایت و مجله اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی، فیلم‌ آموزشی، اسلایدهای آموزشی و مواردی بسیار دیگری دارند. در این میان می‌توان ساخت پادکست را نیز به این موارد انتخابی اضافه کرد. در این مطلب قصد داریم تا نحوه ساخت پادکست را به طور جامع بررسی کنیم و بدانیم که چه روش‌هایی برای تهیه پادکست از روش‌های ارزان‌قیمت تا گران‌قیمت وجود دارد.

افراد برای شروع ساخت پادکست همواره با مشکلات و سوالاتی روبرو هستند. به طور مثال هیچ‌گاه صدای خود را دوست ندراند و برای همین پادکستی هم تولید نمی‌کنند. برخی از افراد نیز تصور می‌کنند برای ضبط به دانش وسیعی در زمینه صدابرداری نیاز دارند و گمان می‌کنند برای تهیه تجهیزات صدابرداری باید هزینه‌های زیادی بپردازند. برخی نیز به کلی توانایی صحبت در برابر جمع را ندارند. اما برای ساخت پادکست باید این ترس‌ها را کنار گذاشت و به شکلی اصولی ساخت پادکست را با حداقل هزینه شروع کرد که با دیدن یک آموزش ساخت پادکست مناسب شما بهتر راهنمایی خواهید شد.

دلایل ساخت پادکست

افزایش تلفن‌های هوشمند و مدت زمان زیاد رفت و آمد بین محل کار و منزل چه در وسایل حمل و نقل عمومی و چه در ترافیک خودروهای تک‌سرنشین همگی فرصت‌های مناسبی را برای رشد پادکست‌ها فراهم کرده‌اند. البته دلایل استراتژیک دیگری هم برای ساخت پادکست وجود دارد. پادکست محیط خلو‌ت‌تری نسبت به محیط‌های بلاگری و مجلات اینترنتی است. علاوه بر این، تعامل عمیق‌تری هم با مخاطبین صورت می‌گیرد چراکه شنوندگان مدت زمان بیشتری را در یک پادکست نسبت به محتوای متنی سپری می‌کنند.

پادکست‌ها را می‌توان هنگام پختن غذا، ایستادن در صف نانوایی، رانندگی یا حضور در مترو، اتوبوس و تاکسی گوش کرد درحالیکه نمی‌توان محتوای متنی را در این شرایط مطالعه کرد یا این‌که دیدن فیلم‌های آموزشی در شرایط بالا با دشواری‌هایی همراه هستند. در نتیجه دلایل مختلفی وجود دارد تا بخواهید به ساخت پادکست نیز در کنار انواع شکل‌های محتوا نگاهی داشته باشید.

آموزش کسب درآمد از پادکست

پادکست چیست؟

کلمه‌ی پادکست (Podcast) از ترکیب دو واژه‌ی پاد (Pod) و برودکست (broadcast) تشکیل شده است. پادکست مجموعه‌ای از فایل‌های صوتی بلند می‌باشد که به منظورهای مختلف تولید می‌شود. معمولا پادکست‌ها از 5 دقیقه شروع شده و می‌تواند تا یک ساعت و یا بیشتر ادامه پیدا کند و محدودیتی برای مدت زمان آن، بسته به مخاطب شما، وجود ندارد.

تاریخچه کوتاهی از پادکست

همانطور که چه در ایران و چه در سایر کشورها، رادیو قبل از تلویزیون وارد منازل شد، پادکست نیز پیش از آغاز به کار سایت‌های ویدیویی مانند یوتیوب، شروع به کار کرد. ساخت پادکست و برنامه رادیویی از جنبه‌های بسیاری به یکدیگر شبیه هستند اما ساخت پادکست از فناوری‌های جدیدتری بهره می‌گیرد. در دهه ۹۰ میلادی، تهیه فایل‌های صوتی رواج داشت اما قدرت آن در ابتدای قرن ۲۱ و با ظهور پخش‌کننده‌های mp3 مشخص شد و در سال ۲۰۰۳ بود که ساخت پادکست به معنای واقعی آغاز شد. از آن‌جایی که در آن زمان برای تولید و پخش فایل‌های صوتی به دانش فنی زیادی نیاز بود، طولی نکشید که خدماتی برای ضبط و آپلود ساده‌تر فایل‌های صوتی شکل گرفتند.

در بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ با پیشرفت‌های صورت گرفته در خوراک RSS، اهمیت پادکست‌ها نیز بیشتر شدند اما در سال ۲۰۰۵ بود که آیتیونز، پادکست‌ها را در فروشگاه خود قرار داد و از این زمان به بعد، پادکست شکل دیگری به خود گرفت. در ادامه، به تجهیزات مورد نیاز برای ساخت پادکست می‌پردازیم.

محتوای پادکست چیست؟

امروزه پادکست‌ها بیشتر بر روی موضوعات تخصصی متمرکز شده اند و افراد به گوش دادن به پادکست در حوزه‌های تخصصی و علاقه خودشان می‌پردازند. موضاعات پادکست می‌تواند از شعرخوانی، دکلمه، مقاله و موضاعات تخصصی و غیر تخصصی دیگر باشد.

تجهیزات ساخت پادکست

برای ساخت پادکست با کیفیت یعنی باید از تجهیزات با کیفیت نیز بهره ببرید. البته می‌توان با میکروفون تلفن همراه هم صدا ضبط کرد اما در نهایت، خروجی کار به شکلی است که گویی شنونده به صحبت‌های شما از پشت گوشی تلفن گوش می‌کند. برای شروع کار بهتر است با حداقل تجهیزات تخصصی شروع کنید و اگر به این کار علاقه‌مند و در آن موفق بودید، رفته رفته تجهیزات خود را بهتر کنید. در ادامه، تجهیزات مختلف برای ساخت پادکست را معرفی می‌کنیم و گزینه‌های اقتصادی را نیز مرور خواهیم کرد.

خرید یک میکروفون

شروع و پایان یک پادکست با کیفیت با میکروفون همراه است. هرقدر میکروفون بهتری تهیه کنید، صدای واضح‌تری را نیز به مخاطب ارائه می‌دهید. البته نیازی به صرف هزینه‌های نجومی برای این کار ندارید.

میکروفون یقه‌ای

میکروفون‌های یقه‌ای را با قیمت‌هایی پایین می‌توانید تهیه و به کامپیوتر و لپ‌تاپ متصل کنید. البته این میکروفون‌ها انواع گران‌قیمتی هم دارند که برای اتصال و صدابرداری باید از کارت‌های صدا کمک بگیرید. حسن میکروفون‌های یقه‌ای در این است که اگر استودیو مناسبی برای ضبط صدا نداشته باشید و صدای محیط بیرون در محل ضبط به گوش برسد، این میکروفون‌ها چنین صداهایی را ضبط نمی‌کنند. البته توجه داشته باشید که می‌توانید از میکروفون‌های USB هم برای ضبط استفاده کنید.

ساخت پادکست

میکروفون دینامیک

میکروفون‌های «دینامیک» (Dynamic) به خوبی صداهای گوینده را ضبط و از دریافت صداهای ناخواسته جلوگیری می‌کنند. این جلوگیری به دلیل الگوی ضبط صدا در میکروفون دینامیک است که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

ساخت پادکست

میکروفون‌های گران‌قیمت کاندنسر

استفاده از میکروفون‌های «کاندنسر» (Condenser)، کیفیت خارق‌العاده‌ای را برای صدابرداری فراهم می‌کنند که البته ارزان‌ترین نوع آن‌ها نیز نسبت به میکروفون‌های دینامیک، قیمت بسیار بیشتری دارند. توجه داشته باشید که اگر از این نوع میکروفون برای صدابرداری و ساخت پادکست استفاده می‌کنید باید استودیو مناسبی را نیز فراهم کرده باشید چراکه گستره فرکانس‌های دریافتی توسط این میکروفون‌ها بسیار وسیع است. برای درک بهتر این موضوع، سالن کنسرتی را در نظر بگیرید. میکروفون کاندنسر این قابلیت را دارد تا صدای گام‌های حضار در سالن را نیز دریافت کند. در میکروفون‌های گران‌قیمت کاندنسر امکان تنظیم الگوی قطبی نیز وجود دارد و به راحتی می‌توان ضبط گفتگوهای دو یا چند نفره را نیز به کمک یک میکروفون عملی کرد.

ساخت پادکست

کارت صدا

برای این‌که بتوانید از میکروفون‌های کاندنسر و داینامیک استفاده و صدای ورودی را به کامپیوتر منتقل کنید نیاز به استفاده از کارت صدا دارید. حتی اگر قصد ساخت پادکست به صورت یک‌نفره را دارید بهتر است کارت صدایی را انتخاب کنید که حداقل دو ورودی میکروفون داشته باشد تا در صورت نیاز بتوانید میکروفون دیگری را مورد استفاده قرار دهید.

پاپ‌فیلتر

زمانی که در مقابل میکروفون صحبت می‌کنید، ادا کردن حروفی مانند «پ» در میکروفون، پالس‌هایی ناخواسته ایجاد می‌کند که با استفاده از این وسیله، این صداها حذف خواهند شد و کیفیت صدای بهتری را به مخاطب خود ارائه می‌دهید.

 ضبط، آپلود و ترویج

پیش از آن‌که دکمه ضبط را فشار دهید باید چند مرحله دیگر را نیز برای ساخت پادکست در نظر بگیرید این مراحل در زیر آورده شده‌اند.

  • نوع پادکست: شکل کلی پادکست
  • محتوای پادکست: موضوع پادکست

پادکست‌ها می‌توانند شکل‌های مختلفی داشته باشند. به طور مثال یک پادکست ممکن است به صورت یک‌نفره یا دونفره اجرا شود یا این‌که پادکست‌هایی با حضور مهمانان مختلف ساخته شود. همچنین پادکست‌هایی نیز وجود دارند که از طریق مصاحبه و تماس تلفنی ضبط می‌شوند. تولیدکنندگان حرفه‌ای پادکست اعتقاد دارند که یک پادکست باید حداقل ۲ یا ۳ برگزارکننده داشته باشد.

بهترین روشی که می‌توانید برای ساخت پادکست موفق، اصولی و سازمان‌دهی شده بکار بگیرید این است که پیش از شروع ضبط، مراحل کار را مرور و تمرین کنید و یک طرح کلی از روند اجرای کار داشته باشید. البته نیازی نیست که همه‌ چیز را از قبل نوشته باشید بلکه بهتر است یک نقشه راه را رسم کنید و نقاط مهم نقشه را در نظر داشته باشید. در زیر یک طرح کلی آورده شده است که برای ساخت پادکست خود می‌توانید از آن کمک بگیرید.

  • معرفی: در حدود ۳۰ – ۶۰ ثانیه در رابطه با خود و برنامه خود صحبت کنید.
  • موسیقی ابتدای برنامه: یک موسیقی را به مدت ۳۰ – ۶۰ ثانیه در ابتدای هریک از پادکست‌های خود پخش کنید تا شنونده با گوش دادن آن، پادکست شما در ذهنش تداعی شود.
  • موضوع اول: ۳ دقیقه
  • موضوع دوم: ۳ دقیقه
  • وقفه (می‌تواند همراه با موسیقی باشد) : ۳۰ ثانیه
  • موضوع ۳: ۳ دقیقه
  • موضوع ۴: ۳ دقیقه
  • جمع‌بندی: ۲ دقیقه. در این مرحله از شنوندگان و میهمانان تشکر و راجع به پادکست بعدی خود صبحت کنید.
  • موسیقی پایان: ۲ دقیقه. مانند بخش اول، موسیقی را انتخاب کنید که به خوبی در ذهن مخاطب نقش ببندد.

زمانی‌که بخواهید شروع به ضبط برنامه خود کنید، ساده‌ترین راه، استفاده از برنامه Skype است. می‌توانید از طریق اسکایپ با میهمان یا شخص دوم پادکست خود، مکالمه‌ای برقرار و آن‌را ضبط کنید. در انتهای کار، فرآیند ویرایش و تدوین فرا می‌رسد. البته توجه داشته باشید بهتر است شخص دوم نیز مانند شما به کمک یک میکروفون مناسب، گفتگوی خود را ضبط کند و فایل صوتی را در اختیار شما قرار دهد تا در نهایت، کیفیت صدای بهتری داشته باشید.

برنامه‌های رایگان ویرایش صدا برای ساخت پادکست چه هستند؟

برای کاربران ویندوز، نرم‌افزار «Audacity» و برای کاربران مک، نرم‌افزار «GarageBand» به طور رایگان وجود دارند که می‌توان برای ویرایش صدا از ‌‌آن‌ها کمک گرفت.

آپلود پادکست را چگونه انجام دهیم؟

بعد از این‌که مراحل صدابرداری، ضبط، ویرایش و تهیه خروجی به انجام رسید، پادکست خود را می‌توانید در سایت‌های مختلفی همچون «Anchor» و «Libsyn» آپلود کنید. این سایت‌ها برای شما خوراک RSS تولید می‌کنند و می‌توانید در پادکست اپل، اسپاتیفای و سایر پخش‌کننده‌ها آن‌ها را ارسال کنید. برای اشتراک‌گذاری و «ترویج» (Promotion) پادکست خود راه‌های مختلفی وجود دارد که همگی به سایت میزبان وابسته هستند. به طور مثال در پلتفرمی مانند «SoundCloud» امکانات مختلفی برای اشتراک‌گذاری وجود دارد و حتی می‌توانید آن‌ها را به طور مستقیم در پست‌های وبلاگ خود قرار دهید.

قراردادن پادکست‌های خود در پست‌های وبلاگ، بهترین راه برای هماهنگی محتوای تولیدی با پادکست ساخته شده است. بسیاری از مجلات اینترنتی از پادکست‌های خود به عنوان یک پست اضافی در سایت خود استفاده می‌کنند و پادکست را گاهی اوقات به همراه توضیحات کامل متنی منتشر می‌کنند تا سئو مطلب را نیز بهبود داده باشند.

ساخت پادکست

پادکست ایده آل چیست؟

پادکست ایده‌آل به پادکستی می‌گویند که طول زمانی مناسبی داشته باشد و دفعات انتشار آن نیز از نظم ویژه‌ای پیروی کند. اما همواره این سوال مطرح می‌شود که زمان ایده‌آل یک پادکست چقدر است یا این‌که پادکست را در چه فواصل زمانی باید منتشر کنیم. در ادامه به پاسخ این سوالات خواهیم پرداخت.

طول ایده آل یک پادکست چقدر است؟

افراد متخصص در این زمینه اعتقاد دارند که مدت زمان گوش دادن یک شخص به پادکست شما در حدود ۲۲ دقیقه است و مقالات و یافته‌های علمی نیز این زمان را تایید می‌کنند. به طور مثال، سخنرانی‌های TED مدت زمانی در حدود ۱۸ دقیقه دارند زیرا اعتقاد بر این است که یک شخص نمی‌تواند تمرکز خود را بیش از این مقدار برای یک سخنران حفظ کند.

بهترین فاصله زمانی انتشار پادکست چقدر است؟

بسیاری از پادکست‌ها به صورت هفتگی، هفته‌ای ۲ بار و ماهی ۱ بار منتشر می‌شود. البته بعضی از پادکست‌ها تاریخ انتشار منظمی ندارند اما گفته می‌شود بهترین فاصله زمانی برای انتشار پادکست، انتشار آن به صورت هفتگی است تا با عادت‌های کاری و شخصی افراد مختلف نیز هماهنگی داشته باشد.

مراحل ساخت پادکست

تا اینجا مطالبی در رابطه با مقدمات ساخت پادکست بیان کردیم. در ادامه قصد داریم مراحل ساخت پادکست را به صورت گام به گام و به شکل دقیق‌تری دنبال کنیم.

گام اول: مشخص کردن جایگاه و زمینه فعالیت پادکست

همانند وبلاگ‌نویسی، برای پادکست نیز باید موضوعی را انتخاب کنید که مردم به یادگیری آن علاقه‌مند باشند و قبلا نیز تولید نشده باشد. ۲ شکل مختلف وجود دارد که بخواهید کار خود را آغاز کنید.

در حالت اول، پادکستی را می‌سازید که ترافیک اضافه و به دنبال آن مشتریان بیشتری را برای فعالیت تجاری شما فراهم کند. در این حالت، دسته‌بندی کلی پادکست شما مشخص شده است و در نتیجه باید مرتبط با فعالیت تجاری شما باشد. در حالت دوم، پادکست را با هدف انجام یک فعالیت تجاری با امید کسب سود از آن می‌سازید. در این مورد، انتخاب‌های بیشتری خواهید داشت. اما پیش از انتخاب موضوع پادکست، به این نکته توجه داشته باشید که شنوندگان به طور معمول به دنبال پادکستی با توصیه‌های تخصصی هستند.

بر خلاف وبلا‌گ‌نویسی که در آن می‌توانید به یک موضوع به شکل مقدماتی بپردازید، افراد در پادکست به جستجوی افراد متخصص و راهنمایی گرفتن از آن‌ها هستند. بنابراین بهتر است این پرسش را از خود بپرسید که در چه زمینه‌ای تخصص دارید. اگر در زمینه خاصی تخصص ندارید به عنوان روشی جایگزین می‌توانید از دوستان و آشنایان متخصص خود کمک بگیرید و آن‌ها را به پادکست خود برای مصاحبه دعوت کنید. البته افراد کمی هستند که چنین روابط عمومی داشته باشند و به یاد داشته باشید دعوت از مهمانان متخصص کار دشواری است چراکه مردم همواره در انتظار پاسخ سوالات مختلفی از جانب این افراد هستند.

اعتبارسنجی ایده برای پادکست

قرار نیست که با زحمت فراوان پادکستی را بسازید و بعد متوجه شوید که کسی به این پادکست علاقه‌ای ندارد. به همین دلیل، پیش از ساخت پادکست باید آن‌را اعتبارسنجی کنید. فرض کنید که موضوعی کلی یا دسته‌بندی خاصی را در نظر دارید. پادکست‌های مهم این دسته‌بندی را در سایت‌های ارائه دهنده پادکست بررسی کنید. نگاهی به نزدیک‌ترین دسته‌بندی موضوعی نزدیک به پادکست خود داشته باشید. هریک از این دسته‌بندی‌ها، موضوعات مختلفی را پوشش می‌دهند. به طور مثال، پادکست‌های تجاری به طور معمول موضوعات زیر را شامل می‌شوند:

  • امور مالی شخصی
  • اقتصاد
  • کارآفرینی
  • بورس

برای پادکستی که در ذهن دارید ببینید چه تعداد پادکست در ۲۰ پادکست برتر آن دسته‌بندی، موضوع شما را پوشش می‌دهند. اگر تنها ۱ یا ۲ پادکست وجود داشتند یعنی تقاضا برای این پادکست بسیار کم است و کسب موفقیت در این زمینه دشوار است. به طور معمول ۴ یا ۵ موضوع در دسته‌ پادکست‌های عمومی وجود دارند که بسیار پرطرفدار هستند و بهتر است یکی از این موارد را انتخاب کنید. به این نکته توجه داشته باشید که داشتن رقیب به پیشرفت شما کمک می‌کند.

به عنوان روشی جایگزین می‌توانید از کلمات کلیدی استفاده کنید زیرا داده‌های خوبی در گوگل برای یافتن ایده برای پادکست وجود دارد و از این طریق می‌توانید سرنخ‌هایی از موضوعات مختلف پیدا کنید. موضوع مشخص خود را برای پادکست انتخاب و آن‌را به زیرشاخه‌های دیگری تقسیم کنید. به طور مثال، اگر پادکست شما در رابطه با کارآفرینی باشد، زیرشاخه‌های مرتبط با آن‌ عبارتند از:

  • بازاریابی از طریق همکاری در فروش
  • خره‌فروشی بی‌واسطه (دراپ‌شیپینگ)
  • تجارت الکترونیک

حال، این زیرشاخه‌ها را در برنامه‌های جستجوی کلمه کلیدی به همراه عبارت «پادکست» جستجو و موضوع با بیشترین طرفدار را پیدا کنید.

ساخت پادکست

شکل و ایده پردازی پادکست

اگر کسی پیش از شما پادکستی در رابطه با تجارت الکترونیک ساخته باشد این سوال پیش می‌آید که چطور پادکستی متفاوت از او بسازید. ۲ رویکرد را پیش رو خواهبد داشت. اول اینکه قدری تخصصی‌تر به موضوع بپردازید، به طور مثال،‌ پادکستی در رابطه با بازاریابی تجارت الکترونیک تهیه کنید. رویکرد دوم این است که شکل متفاوتی از پادکست را در نظر داشته باشید. پادکست‌های موفق، در تمامی شکل‌های زیر وجود دارند:

  • پادکست تک‌نفره و چندنفره
  • مصاحبه
  • مطالعه موردی
  • قصه‌گویی
  • پادکست‌های کوتاه یا بلند

شکل‌های پادکست‌های موجود را بررسی کنید و ببینید که به کدامیک از آن‌ها به خوبی پرداخته نشده است.

گام دوم: انتخاب نام، موسیقی اصلی و طراحی

کارهای زیادی را باید قبل از ساخت پادکست مدنظر قرار دهید که انجام آن‌ها تاثیر بسیاری بر موفقیت شما خواهد داشت. اولین چیزی که شنوندگان به هنگام جستجوی پادکست می‌بینند، نام و کاور طراحی‌شده پادکست است. اگر نام مناسبی را انتخاب نکرده باشید، کسی به آن نگاهی نخواهد داشت. نیازی نیست که برای این کار هوش زیادی به خرج دهید، نامی توصیفی را انتخاب کنید که بر روی مخاطب اثرگذار باشد. اگر شخص معروفی در حوزه کار خود هستید، نام خود را در بخشی از نام پادکست قرار دهید. در غیر اینصورت، کلمه کلیدی اصلی توصیف‌کننده پادکست خود را در نام آن لحاظ کنید. بخش دیگر نام پادکست می‌تواند گویای نحوه برخورد با موضوع اصلی باشد. به طور مثال به نام‌های زیر دقت کنید:

  • کُره پول
  • پادکست استارت‌آپ
  • کارآفرینان بر آتش
  • کاور پادکست

کاور طراحی شده را باید مهم‌ترین بخش یک پادکست برای جلب نظر مخاطب دانست. زمانی را برای آنالیز پادکست‌های معروف در دسته‌بندی موضوعی خود صرف کنید و ببینید که در طراحی کاور، آن‌ها چه موضوعاتی را بررسی و دنبال می‌کنند. توجه داشته باشید که کاور تمامی این پادکست‌ها موارد زیر را شامل می‌شوند:

  • خوانایی مناسبی حتی با ابعاد کوچک دارند.
  • نام پادکست در آن‌ها لحاظ شده است.
  • یک تصویر شاخص مرتبط با موضوع را شامل می‌شوند.
  • پس‌زمینه‌ای رنگی دارند.

درصورتیکه با نحوه طراحی کاور با فتوشاپ آشنا باشید می‌توانید کاور مناسب را خودتان طراحی کنید اما در غیر اینصورت بهتر است این کار را به شخص متخصص واگذار کنید چراکه در این قسمت نیازی به صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیست. بسیاری از سایت‌های میزبان، ابعاد خاصی را برای کاور پادکست در نظر می‌گیرند اما در ادامه، موارد مشترک و کلی را برای طراحی کاور در ساخت پادکست بیان می‌کنیم.

  • اندازه‌ای مربعی با حداقل ابعاد 1400×14001400×1400 پیکسل
  • وضوح 72dpi
  • فرمت JPEG یا PNG
  • نوع رنگ RGB

زمانی که کاور پادکست آماده شود ممکن است اندازه آن در سایت به نصف یا کمتر از ابعاد بالا کاهش پیدا کند بنابراین بهتر است قبل از اتمام کار، ابعاد مختلف را بررسی کنید و مطمئن شوید که حالت جذاب خود را در اندازه‌های مختلف حفظ می‌کند.

توضیحات پادکست

زمانی که شخصی صفحه پادکست شما را بازدید کند، قسمت‌های مختلف (اپیزود) پادکست شما را به همراه توضیح پادکست مشاهده خواهد کرد. این بخش باید توضیحی کوتاه را در رابطه با پادکست و دلیلی برای گوش کردن آن توسط مخاطب ارائه کند. این امر به ۲ دلیل اهمیت دارد. اول این‌که شخص با کلیک بر روی کاور پادکست و باز شدن آن، تا پایان مطالعه توضیحات، به آن گوش نخواهد داد و به همین دلیل، توضیحی جذاب، شنونده‌های بیشتری را جذب می‌کند.

دوم این‌که صفحه پادکست شما در نتایج جستجو نمایش داده خواهد شد. به همین دلیل در توضیحات باید کلمه کلیدی اصلی و برخی از کلمات کلیدی مرتبط و مهم را جای دهید.

در رابطه با موسیقی نیز پیش‌تر صحبت کردیم. بنابراین از موسیقی مناسبی بهره بگیرید همچین می‌توانید از سایت‌هایی استفاده کنید که این نوع از موسیقی را به رایگان در اختیار شما قرار دهند.

 

همانطور که گفته شد، آشنایی با یک نرم‌افزار ویرایش فایل صوتی برای ساخت پادکست اهمیت بسیاری دارد. به همین  فرادرس دوره‌ای ۴ ساعت و ۲۷ دقیقه‌ای را در ۵ درس تهیه کرده‌ است که به توضیح دروس آن می‌پردازیم. در درس اول با محیط نرم‌افزار و پنل‌های مختلف آن آشنا خواهیم شد.

در درس دوم با واژه‌های مهم در صوت آشنای می‌شویم از جمله مباحث مهم آن می‌توان به «نرخ نمونه‌برداری» (Sample Rate) و «عمق بیت» (Bit Depth) اشاره کرد. در درس سوم نحوه اضافه کردن فیلترهای مختلف و حذف نویز را یاد می‌‌گیریم. در درس چهارم، کار محیط «Multi-track» آموزش داده می‌شود و درس آخر نیز کار با فایل ویدیویی و محیط سراند مورد بررسی قرار می‌‌گیرد.

گام سوم: آموزش ساخت پادکست با Audacity

بعد از آن‌‌که محل آپلود و در حقیقت میزبان پادکست خود را انتخاب کردید باید شروع به ضبط آن پادکست کنید. مرحله اول، تنظیمات میکروفون است. اگر از میکروفون‌های USB استفاده می‌کنید کافی است تا آن‌ها را به کامپیوتر خود متصل کنید. اگر از میکروفون‌های آنالوگ گران‌قیمت با کابل XLR استفاده می‌کنید، آن‌ها را به کارت صدا متصل کنید تا صدای ضبط شده از طریق کارت صدا به کامپیوتر منتقل شود. در ادامه، نحوه ساخت پادکست برای سه سناریو مختلف پادکست را بررسی می‌کنیم. این ۳ سناریو در زیر آورده شده‌اند.

  • پادکست تک‌نفره
  • پادکست چندنفره
  • پادکست چندنفره با افراد در محل‌های مختلف

ساخت پادکست تک نفره

پادکست تک‌نفره ساده‌ترین نوع ساخت پادکست به شمار می‌آید. تمامی نرم‌افزارهای ویرایش صدا، امکانی برای ضبط از طریق میکروفون دارند اما به طور خلاصه، نحوه کار با نرم‌افزار رایگان «Audacity» را بررسی می‌کنیم. در پنجره اصلی نرم‌افزار، نوع میکروفون را انتخاب کنید.

آموزش ساخت پادکست با Audacity

سپس با فشردن دکه «ضبط» (Record)، عملیات ضبط صدا شروع خواهد شد.

بعد از پایان کار نیز کافی است تا با فشردن دکمه «Stop»، عملیات ضبط متوقف شود. به هنگام ضبط پادکست نگرانی از بابت اشتباهات گفتاری خود نداشته باشید چراکه می‌توانید آن‌‌ها را بعدا ویرایش کنید.

ساخت پادکست چندنفره

اگر پادکستی با حضور چند نفر را می‌سازید، برای هر شخص باید یک میکروفون آماده کنید. البته اگر از میکروفون‌های کاندنسر و استودیو مناسب استفاده کنید می‌توانید برای دو نفر از یک میکروفن استفاده کنید. برای ساخت پادکست چندنفره باید یک کارت صدا با تعداد ورودی میکروفون کافی داشته باشید تا از این طریق، ویرایش صدا را برای چند کانال در نرم‌افزار انجام دهید. البته نرم‌افزار «Audacity» تنها از یک ورودی پشتیبانی می‌کند از این‌رو می‌توانید از نرم‌افزارهایی همچون «Adobe Audition» یا «Cubase» کمک بگیرید.

ساخت پادکست چندنفره با Skype

برای ساخت پادکست چندنفره می‌توانید از Skype نیز کمک بگیرید که برای ضبط صدا باید از نرم‌افزارهایی همچون «Pamela» یا «MP3 Skype recorder» استفاده کنید که هریک نسخه‌هایی رایگان و پولی را شامل می‌شوند. علاوه بر این در صورتیکه امکان تهیه این نرم‌افزارها را ندارید، ساده‌ترین راه، تهیه بسته‌های مکالمه و استفاده از مکالمه تلفنی و ضبط آن مکالمه توسط برنامه‌های خود موبایل است. همچنین اگر به دنبال کیفیت بالاتری باشید می‌توانید برای میهمانان یا برگزارکنندگان پادکست خود، دستگاه‌های ضبط صدا تهیه کنید و پیش از شروع ضبط مکالمه تلفنی آن‌ها را برایشان ارسال و بعد از اتمام کار نیز آن‌ها را دریافت کنید.

گام چهارم : ویرایش فایل های صوتی پادکست

ویرایش صدا همانند ویرایش ویدیو اما ساده‌تر از آن است. البته توجه داشته باشید که برای ویرایش فایل‌های صوتی باید کمی وقت صرف یادگیری نرم‌افزار مربوطه کنید. البته استودیوهایی نیز هستند که این کار را با صرف هزینه برای شما انجام می‌دهند اما اگر خودتان می‌خواهید این کار را انجام دهید در ادامه، نکات اصلی ویرایش فایل‌های صوتی پادکست را بیان می‌کنیم.

انتقال فایل‌های صوتی

در ابتدا باید فایل‌های صوتی را در نرم‌افزار وارد کنید. برای این کار در نرم‌افزار «Audacity» مطابق تصویر زیر، فایل‌های صوتی را وارد کنید.

آموزش ساخت پادکست با Audacity

در ادامه، پروفایل موج‌های صوتی هر یک از فایل‌های ورودی خود را مشاهده خواهید کرد. به سادگی ویرایش متن در Word، این فایل‌های صوتی را نیز می‌توانید کپی کنید و برش بزنید.

آموزش ساخت پادکست با Audacity

همچنین برای حذف نویز این امکان وجود دارد که با استفاده از امکان «Noise Reduction» در این نرم‌افزار، نویزهای محیطی را حذف کنید. برای آشنایی با این کار نیز مطلب «حذف نویز محیطی از فایل‌های صوتی با Audacity» آماده شده که از این لینک قابل دریافت است.

آموزش ساخت پادکست با Audacity

تهیه خروجی

در نهایت باید از پروژه خود خروجی تهیه کنید. اگر از نرم‌افزار رایگان «Audacity» استفاده می‌کنید، برای تهیه خروجی به صورت MP3 نیاز به نصب بسته‌ای به نام «Lame Mp3 Encoder» خواهید داشت. بعد از نصب این بسته رایگان، به مسیر «File > Export Audio» بروید و بعد از انتخاب مسیر، با فشردن دکمه «Save» یک خروجی تهیه کنید.

میزان «bitrate» را حداقل بر روی 128kbps128kbps و «Sample Rate» را نیز بر روی 44.1kHz44.1kHz تنظیم کنید. زمانیکه دکمه «Save» را فشار دهید، پنجره دیگری باز می‌شود که از شما می‌خواهد تا برچسب‌های فایل صوتی خود را تنظیم کنید. این برچسب‌ها برای تنظیم عنوان و سازنده بکار می‌روند. اگر نمی‌دانید که چگونه برای پادکست خود برچسب‌گذاری کنید، کافی است یکی از پادکست‌های معروف در حوزه کاری خود را دانلود کنید و با کلیک راست بر روی آن و انتخاب «Properties»، به تب «Details» بروید و مشابه آن، پادکست خود را برچسب‌گذاری کنید.

آموزش ساخت پادکست با Audacity

علاوه بر این، در هر زمان که بخواهید می‌توانید در نرم‌افزار «Audacity» با رفتن به مسیر «File > Open Metadata Editor»، کلیه برچسب‌های ایجاد شده را ویرایش کنید. البته به همه برچسب‌ها نیازی ندارید اما در ادامه سعی می‌کنیم به معرفی این برچسب‌ها بپردازیم.

  • «Track»: شماره قسمت (اپیزود)
  • «Title»: عنوان کامل اپیزود
  • «Artist»: نام میزبان که به طور معمول نام شما خواهد بود.
  • «Album»: عنوان پادکست
  • «Year»: سال ساخت
  • «Genre»: بیشتر افراد نام «Podcast» را در این قسمت قرار می‌دهند.
  • «Comment»: توضیح کوتاهی در رابطه با اپیزود
  • «URL»: آدرس صفحه قسمت‌های پادکست یا آدرس‌ اشاره شده در پادکست

در اینجا ساخت پادکست به انتها می‌رسد و تنها باید از طریق مسیرهای ذکر شده، آن‌را آپلود کنید.

آموزش ساخت پادکست با موبایل

پیشنهاد ما شرکت در دوره جامع آموزش ساخت پادکست به همراه تکنیک های درآمد زایی از ان است که یاد میگیرید چطور با موبایل پادکست های حرفه ای تولید کنید و از ان کسب درامد کنید. برای مشاهده دوره به آکادمی دیجیتال مارکتینگ نادری (amirnaderi.com/academy) مراجعه کنید.